منشأ زنجیرزنی، سینهزنی، تعزیه و علامت از کدام فرهنگ و ملل است؟ تعداد بازديد : 1415
|
|||||||||
zohoor
|
منشأ زنجیرزنی، سینهزنی، تعزیه و علامت از کدام فرهنگ و ملل است؟ «زنجیرزنی»، از هندوستان و پاکستان به ایران آمده است. از آنجا که برخی به وضع نامناسبی با زنجیر عزاداری کرده و موجب زخمی شدن بدن و خون آمدن آن میگشت، برخی از علما به حرمت آن فتوا دادند؛ ولی اگر این عمل به شیوهای انجام شود که موجب صدمه به بدن و تقبیح عاقلان نگشته و زمینه را برای وهن آموزههای عاشورا فراهم نسازد، اشکالی ندارد؛ چنان که در عموم عزاداریهای ایران در خصوص زنجیرزنی، به دلیل رعایت شؤون عزاداری این نوع سوگواری رایج است.موسوعة العتبات المقدسة، ج 8، ص 378. اصل سنت «سینه زنی» در میان عربها رایج بوده و بعدها به صورت موجود درآمده است که با انتخاب نوحههای سنگین، حرکات دست بر سینه میخورد. اینگونه عزاداری ابتدا به صورت فردی بوده و زمانی که سوگواری علنی و گسترده شد - خصوصاً در زمان صفویه - به شکل گروهی درآمده است.موسیقی مذهبی ایران، ص 26. «تعزیه»، عبارت است از مجسم کردن و نمایش دادن واقعه جانسوز عاشورا. ظاهراً این نوع عزاداری در دوره کریمخان زند در ایران معمول و در زمان صفویه رایج شد و در زمان ناصرالدین شاه گسترش یافت منشأ آن هم مشاهدات شاه در سفرهای خود از تئاترهای اروپا بوده که این امر، نمایشدهی را در واقعه عاشورا عینی ساخته است. باید توجّه داشت که اجرای تعزیه، مخصوص ایران نبوده و در کشورهای اسلامی و شیعی دیگری نیز این سنت مورد توجّه بوده است و با سبکهای گوناگون و اعتقادات و مراسم مختلف و ابزار و ادوات دیگری اجرا میشود؛ از جمله در هند و پاکستان که رواج بیشتری دارد.همان، ص 33 - 35 و درآمدی بر نمایش و نیایش در ایران، ص 86، کیهان فرهنگی، مهر 63، ص 27. «علامت»، از ابزار و وسایل عزاداری امام حسین(ع) است که در هیئتها و دستههای مذهبی به کار گرفته میشود. این ابزار پس از ارتباط ایران با اروپاییها در عصر قاجار، از آیینهای مذهبی مسیحیت اقتباس شده است. این ابزار، نماد و مظهری است که گاهی عزاداران را از محتوا و اصل عزاداری و اقامه شعائر دینی بازمیدارد.فرهنگ عاشورا، ص 346. |
||||||||
یکشنبه 28 آبان 1391 - 19:47 |
|
hor
|
پاسخ 1 : منشأ زنجیرزنی، سینهزنی، تعزیه و علامت از کدام فرهنگ و ملل است؟ تشکر میکنم چنین اطلاعتی را برای ما میذاری و راهنمایی میکنی منظورت از ادوات دیگر چیه آیا همین ساز و دهول و یا وسایل دیگر مال بقیه کشورها بوده که الان در ایران استفاده میشه میشه توضیح بدهید برای ما روشن بشود که چرا اشکال دارد |
||||||||||
دوشنبه 29 آبان 1391 - 00:00 |
|
pazell
|
پاسخ 2 : منشأ زنجیرزنی، سینهزنی، تعزیه و علامت از کدام فرهنگ و ملل است؟ سلام مطلبت خیلی خوبه و واقعا جای بحث داره... اینکه عزاداری برای امام حسین ویژه ایران نیست، کاملا درسته ولی خب هر کشور و هر قومی بر اساس یک سری عقاید و باورهای خودشون سعی میکنند که حق این ماه عظیم رو که بر هیچ کسی " مسلمانی" پوشیده نیست ادا کنند. و حال اینکه استفاده از ادوات اشکال داره و حتی گناه محسوب میشه، به نیت و باور افراد مربوط میشه و صد در صد نمیشه گفت حرامه چون نیتشان را فقط خدا میداند و امام حسین و ایشان بیشتر با نیت افراد کار داره... ولی بنظر خود بنده، نوحه هایی که در سبک ترانه ها خونده میشن و برخی آلات موسیقی که برای مجالس شادی هم ازشون استفاده میشه و جدیدا متأسفانه در برخی عزاداریها دیده میشه نه تنها اشکال داره بلکه حرام نیز هست چرا که آدم رو بیشتر یاد ترانه ها " آنهم از نوع مهیم " میندازه تا اینکه اشک آدمو در بیاره یا حتی آدمو یاد حرمت این ماه عزا بندازه... و بنده بعنوان یک شعیعه واقعا از بروز این مسائل متأسفم. |
||||||||
دوشنبه 29 آبان 1391 - 00:40 |
|
valeh123
|
پاسخ 3 : منشأ زنجیرزنی، سینهزنی، تعزیه و علامت از کدام فرهنگ و ملل است؟ سلام خیلی موضوع خوبی انتخاب کردی ... توضیحات خوبی هم درموردش دادی ...متاسفانه تو جامعه ما خیلی از کارها فقط صرفا تقلید می شه بدون اینکه فلسفه وتاریخچه اش شناخته بشه .... خیلی عالی بود... اجرت با امام حسین(ع) |
||||||||
سه شنبه 30 آبان 1391 - 18:03 |
|
valeh123
|
پاسخ 4 : منشأ زنجیرزنی، سینهزنی، تعزیه و علامت از کدام فرهنگ و ملل است؟ فریاد بزن که کربلا ماتم نیست میراث حسین، درد و داغ و غم نیست جان مایه نهضت حسینی این است: هر کس که به ظلم تن دهد، آدم نیست صلی الله علیک یا أبا عبدالله ... |
||||||||
سه شنبه 07 آذر 1391 - 06:25 |
|
pazell
|
پاسخ 5 : منشأ زنجیرزنی، سینهزنی، تعزیه و علامت از کدام فرهنگ و ملل است؟ سلام ای والله واله جان... شعرت عااااالی بود، حرف نداشت...حسین "ع" بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود ولی افسوس که داغ کربلا را فقط در تشنگی خلاصه کرده اند و بس. |
||||||||
سه شنبه 07 آذر 1391 - 23:42 |
|